

www.iran57.com
جهاد علیه ماهواره ها

فرامرز دادرس

پژوهشگر و کارشناس اطلاعاتی
از ده ماه پیش تاکنون، حکومت اسلامی جهاد ماهواره ای خود را با شدت هر چه بیشتر از سر گرفته است. روزنامه فرانسوی فیگارو نوشت؛ شکایت دو صفحه ای از سوی وزیران امور خارجه؛ فرانسه، انگلیس و آلمان به " خانم کاترین اشتون "  دیپلومات بلند پایه اتحادیه اروپا فرستاده شده و در آن خواستار رسیدگی به این مسئله  شده اند.

در این نامه حکومت اسلامی متهم شده است، که با پخش پارازیت، باعث اختلال در بیش از هفتاد شبکه رادیویی و تلویزیونی خارجی شده است، که از شبکه ماهواره ای " یوتل سات " (EUTELSAT) پخش می گردند.

شرکت یوتل سات در بیانیه رسمی خود در تاریخ هفدهم مارس 2010، با متهم کردن  ایران به پخش پارازیت به نکات زیر اشاره می کند: این شرکت مرتب به رفع اختلال در کانال های  فارسی زبان  " BBC " و " VOA "  می پردازد، و برای تقویت بیشتر، این دو شبکه از ماهواره های  (HOT BIRD 8) و (W3A) نیز پخش می گردند.
یوتل سایت می افزاید، که در ده ماه گذشته شکایت ها ی زیادی در این باره به نهاد های فرانسوی و بین المللی، مسئول رسانه ها و ارتباطات رسیده است. نخستین آن در ماه مه 2009، به آژانس ملی فرکانس فرانسه (ANFR) و آخرین آن در فوریه 2010 از طریق (EUTELSAT)، برای درخواست رسیدگی از سوی " کمیته تنظیم ارتباطات رادیویی اتحادیه بین المللی مخابرات"  (IUT) دریافت شده است.

رسیدگی به این شکایت ها در نشست روز های (22-26) مارس انجام خواهد شد. از سوی دیگر وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان، این مسئله را درگردهمایی شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا بررسی خواهند کرد.
معامله به مثل، یکی از مجازات های پیش بینی شده علیه حکومت اسلامی می باشد، برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی و شبکه های ایرانی "العالم" به زبان عربی و " پرس تی وی " به زبان انگلیسی نیز ازراه ماهواره " یوتل سات"  پخش می شوند.  در سال 2004، یوتل سات ، برنامه های تلویزیون حزب الله لبنان " المنار" را قطع کرد.  
هدف از مجازات حکومت اسلامی ، فشاربیشتر اروپاییان به این حکومت درباره نقض حقوق بشر در ایران می باشد. روز چهاردهم مارس برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه گفت: « اتحادیه اروپا آماده اعمال تحریم های یک جانبه علیه رژیم ایران است »

ده سال پیش در هنگام شورش های دانشجویی در ایران، چند کانال رادیو و تلویزیون فارسی زبان در لوس آنجلس، به پوشش خبری این رویداد پرداختند، و بازده کار آنان بسیار خوب بود، بگونه ای که رژیم  به فکر چاره افتاد، آیت الله خامنه ای رهبر حکومت اسلامی برای چاره جویی در تلویزیون دولتی ظاهر شد، و همگان ترس را در چهره او دیدند.
رژیم اسلامی پس از زمان کوتاهی بخود آمد و جهاد ماهواره ای را برنامه ریزی کرد، گفته شد که پارازیت های ارسالی از سفارت جمهوری اسلامی در کوبا در پخش رادیو تلویزیون های فارسی زبان اختلال وارد کرد.
با آغاز جنبش سبز در خرداد ماه گذشته موج تازه ای در پشتیبانی مردم ایران در سراسر جهان براه افتاد، رادیو تلویزیون های فارسی زبان نیز از خواب ده ساله بیدار شدند. 

در صدای آمریکا دگرگونی هایی رخ داده بود، مدیران این رسانه در راستای دست های گشاده آقای اوباما بسوی حکومت اسلامی می دویدند. اروپاییان رسانه تصویری که در ایران پخش شود نداشتند، و میدان برای آمریکایی ها خالی مانده بود. 
بسیاری از رادیو و تلویزیون های فارسی زبان لوس آنجلسی هنوز هم میدان درگیری های درونی مدیران و برنامه سازان با یکدیگر می باشد، و مدت ها است که مردم از آنان رویگردان شده اند.

صدای آمریکا " VOA " بسیاری از مبارزان کانال های رادیو- تلویزیونی لوس آنجلس را استخدام کرده و در پشت پرده نشانده ، و در حقیقت قوطی بگیر و بنشان را بدست آنان داده است.
 چند ماه پیش از آغاز جنبش سبز، بنگاه سخن پراکنی انگلستان " BBC " هم دارای تلویزیونی شده بود که با ماهواره بسوی ایران روانه می شد.
ابزار تبلیغاتی آلمان ها همان رادیو " دویچه وله " است، و فرانسوی ها هم سال گذشته بخش فارسی رادیو خود را به بهانه کم کردن هزینه ها بسته و روی اینترنت رفتند. 
در پشت پرده چیز دیگری در جریان است، اروپاییان نمی خواهند تنها به رادیو اکتفا کنند و میدان تبلیغاتی در ایران را، برای انگلیس و آمریکا خالی بگذارند.
بی بی سی، با اینکه در کمتر از یک سال از آغاز کار خود صدای آمریکا را پشت سر گذاشت، ولی به دلایل تاریخی، میان ایرانیان محبوب نیست، و بسیاری از همکاری با این رسانه خودداری می کنند. دستمزد سالانه همکاران جوان این رسانه سی و دو هزار پاوند انگلیس می باشد.  

تا پایان سال 2010 بخش فارسی یورو نیوز(Euronews)، به نه زبان دیگر این رسانه افزوده خواهد شد، استخدام مدیر بخش فارسی و کارمندان آن هم اکنون در جریان است، مرکز " یورو نیوز" در شهر لیون فرانسه می باشد.
یورو نیوز (Euronews) نخستین شبکه جهانی خبری است که بی وقفه برنامه اجرا می کند و در (253)میلیون خانه در جهان بیننده دارد که (172) میلیون آن در اروپا می باشند.

یورو نیوز، به نه زبان آلمانی، انگلیسی، عرب، اسپانیایی، فرانسه، ایتالیایی، پرتغالی ، روس  و ترکی برنامه دارد. و دارای شش و نیم میلیون بیننده در روز می باشد که سه برابر (CNN) و ده برابر (BBC World) می باشد. سیستم پخش دیجیتالی به یورو نیوز این امکان را می دهد که بتواند در سراسر جهان پخش شود.
بیست و یک سهامدار، سهام یورو نیوز را در دست دارند که عمده آنان در مالکیت تلویزیون دولتی فرانسه ( 25 در صد)، ایتالیا ( 23 درصد)، روسیه ( 19 در صد) ، ترکیه ( 16 درصد) و سویس ( 9 درصد) می باشد. تعداد کارمندان یورو نیوز تا سال 2010 از سیصد و بیست تن، به چهارصد تن خواهد رسید.

فیلیپ کایلا، رئیس هیئت مدیره " یورو نیوز" ، پیش تر رئیس بازاریابی و سپس پخش (Eutelsat) بوده است، همان شبکه ماهواره ای که در بالا به آن اشاره شد. او میل ندارد که یورونیوز فارسی نیز به سرنوشت صدای آمریکا و بی بی سی دچار شود.
فیلیپ کایلا، در باره راه اندازی بخش فارسی یورو نیوز گفت « ما یک شبکه سیاسی نیستیم. ما یک شبکه خبری، همه رنگ، متعادل با تاًکید به آزادی بیان می باشیم» او افزود، کارمندانی که استخدام می شوند بر پایه قانون فرانسه از استقلال حرفه روزنامه نگاری برخوردار خواهند بود.

27 اسفند ماه- 18 مارس 2010
تارنمای فرهنگ ایران
www.farhangiran.com
PAGE  
1

